Gyilkos költészet

2010 január 4. | Szerző: |


Kissé félszegen azt suttogta, hogy verseket ír, és ha kíváncsi vagyok, szívesen megmutatja. Mámorosan a mosolyától azonnal bólintottam. Nem csak udvariasság volt, hanem őszinte érdeklődés, végtére tudtam, hogy a vers a feltárulkozás igen erőteljes formája. Szerettem volna mélyebben megismerni.


Legnagyobb meglepetésemre azonnal kiemelt egy papírköteget a táskájából, és átnyújtotta. Nem gondoltam, hogy magánál hordja az írásait. Feszélyezett ugyan, hogy itt és most ráhangolódjak versekre, amikor a közelsége miatt amúgy is kábult oldottságban úsztam, de megráztam magam, és olvasni kezdtem. Már az elején láttam, hogy kiábrándító. A szöveg ritmusa megtörik, a rímek erőltetettek, és amúgy is azt hiszi, hogy a vers lényege a rímelés, ezért nem győzi túlzásba vinni. A versben megjelenő érzelmek csapongók, a képek látványosak és nagyotmondók. A mámorom pillanatokon belül elpárolgott, és kiábrándultsággal küzdöttem, de ekkor még erős volt az iránta érzett vágy, ezért hazudtam. Belekapaszkodtam a vers elfogadható részeibe, és csak azokról beszéltem, miközben széles és negédes mosoly uralta az arcomat, maszkot húzva valódi érzéseimre. A hazugság mosolya annyira erősen tudja magát a lelkembe égetni, hogy utána nem győzöm az emlékét is lemosni. A hazug mosoly bemocskol.


Nem kerestem többet. Nem tudtam megbocsátani, hogy hazugságra késztetett. Nem tudtam megbocsátani neki, hogy nem ismerte fel, versei pocsék fércművek. Meggyűlöltem………


 


Kommentár


Jogosan merülhet fel a kérdés, hogyan lehet haragudni a másikra a saját hazugságainkért. Első pillantásra felvethető, hogy miként beszélhetünk külső kényszerről akkor, amikor semmi és senki nem korlátoz bennünket az igazmondásban.


Valóban ennyire egyszerű lenne a helyzet?


Az első dolog, ami megállapítható, hogy a verseket nem azzal a szándékkal mutatták meg, hogy megkritizáljuk azokat, tárgyszerű véleményt mondjunk róluk. Az átadásban a feltárulkozás szándéka, és a kétely hiánya mutatkozik meg. A lányban nincs bizonytalanság. Azonosítja magát a végeredménnyel, azt jónak és kifejezőnek tartja. Azért mutatja meg, mert azt akarja, hogy ugyanazt éljük át, amit ő átél a saját alkotásával kapcsolatban. Vagyis ki van jelölve az olvasó szerepe.


A második szembeötlő dolog a tapintat kérdése. Egy ilyen szituációban is számtalan kérdés merülhet fel, amire az ember nem tud egyértelmű válaszokat adni hirtelenjébe. Maga a szituáció kényszeríti ki a hazugságot, mert a helyes döntés meghozatalához (vagyis hogyan mondjam el a véleményemet, elmondjam-e) olykor idő és átgondoltság kell, viszont reagálni gyakran azonnal szükséges. A kegyes hazugság, tehát a valódi vélemény elkendőzése, a belemenekülés az általánosságokba olykor nem érdektől vezérelt, hanem az időnyerést szolgálja.


Évekkel ezelőtt egy hasonló helyzet hatására megértettem, hogy a tapintatlanságot az követi el, aki kellő önkritika, önismeret hiányában olyan helyzetet teremt, amiben a másik csak bántó lehet. Valójában elutasítani valakit, lerombolni az önbizalmát, megbántani nem örömteli feladat. Ha valaki verseket ír, és nem ismeri fel, hogy azok rosszak, ha nem ismeri fel, hogy nem várhat többet tőle, mint az íróasztalfióknak szánt önkifejezési formát, akkor folyamatosan kellemetlen helyzetbe fogja hozni a környzetét – tehát ő a tapintatlan.


Nem csak az jár felelősséggel, hogy miként mondom el a véleményemet, hanem az is, hogy kinek mutatom meg a műveimet. Vannak ugyanis olyan élethelyzetek, amikor a másik ember egész egyszerűen nem lehet őszinte. Az igazi őszinteségnek megvan a maga helye és ideje, kell hozzá egy olyan bizalmi viszony, amely elviseli a valóság kimondását is. Ha olyan kapcsolatokat terhelek meg azzal, hogy véleményt várok el, amelyekben még vagy már nem lehetséges az igazmondás, akkor tulajdonképpen hazugságra késztetem az embereket. Nem is beszélve arról, amikor valójában nem is az őszinte véleményükre és értékítéletükre vagyok kíváncsi, hanem azt várom el tőlük, hogy visszaigazolják az én álláspontomat. Ekkor már nem csupán hazugságra késztetem őket, hanem ki is használom a velük való kapcsolatomat.


A konkrét történethez (ami egyébként részben kitalált) hozzátartozik egy fontos kiegészítés. A vers megmutatása nem azért váltott ki csalódást, mert a vers formailag rossz, hanem mert tartalmilag is rossz, ez pedig jelen esetben csak azt jelentheti, hogy a versen keresztül a másik ember is megbukik. Az, hogy a vágyakozás mégis továbbviszi a cselekményt, természetes. A léleknek, szívnek is van tehetetlenségi ereje. Ha a találkozó a szimpátia, a tetszés alapján jön létre, akkor egy ilyen negatív élmény hatására még nem biztos az ember abban, hogy ezzel az egész történet léket kapott, vagy még fel lehet állni belőle. A végeredmény, az összegzés már csak utólag kristályosodik ki.


A lány hibázott, amiért egy ismerkedési szakaszban, önkritika és kétely nélkül mutogatta a verseit. A lány önnön minőségét (ízlését, műveltségét) tárta fel azzal, hogy miként viszonyult a saját verseihez, és mit várt el tőlem, olvasótól (valójában nem az igazságot, hanem visszaigazolást). A lány a verseivel megmutatta, hogy milyen érzései, lelkiállapotai vannak (amelyek jelen esetben éppen taszítanak). Tehát ha összességében nézem, akkor nem a versekről kellett volna véleményt mondanom, hanem róla.


Kérdés az, hogy kinek a felelőssége és kötelessége az őszinteség – az az őszinteség, amely az egész embert érinti. Más a feleslősségem, ha még akarok tőle valamit, ha kapcsolatot és jövőt építek, és más a kötelességem, ha az élmény hatására úgy döntök, hogy itt lezárom. Nem biztos, hogy korrekt egy végső búcsú keretében leszúrni a másik embert..


Az őszinteséget/hazugságot nem mindig választjuk. Olykor nincs is rá esélyünk, hogy válasszunk, és ezt a szituációt a másik ember teremti meg – mint most is.


A történet azonban valójában arról szól, hogy mégoly szimpatikus emberek is felvillanthatnak magukból olyan vonást, amellyel végleg elidegenítenek másokat. Meglehet, hogy másként is csinálhatta volna a lány, talán soha nem mutatta volna meg a verseit, de ő akkor is az a lány lett volna, aki ezeket a verseket írja, akinek ez és ilyen a lelki élete, és ennek valamilyen formában előbb-utóbb ki kellett volna ütköznie…..ilyen értelemben pedig nem is a vers formai silányságán van a hangsúly.

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. csatangoloo says:

    Kedves Fülöp!

    Kérdésem lenne, ha nem haragszol:
    Ha a lány iránti vágyakozásod volt az okozója annak, hogy elhallgattad a véleményedet, és álságosságba hajtottad magad, akkor miért őt gyűlölted meg? Miért nem mertél őszinte lenni?

  2. Fülöp says:

    Kedves Csatangoloo!

    Vártam ezt az ellenvetést, még azt is mondhatnám, hogy éppen tőled. :))
    A választ hozzátoldottam az íráshoz kommentár gyanánt.
    Remélem, megfeleltem a kérdésedre. 🙂

  3. csatangoloo says:

    Ajaj! Ennyire a vesémbe látni?

    Kedves Fülöp!
    Köszönöm a kommentárt, igen, érthető és átélhető. Nem is értem, miért nyomakodnak elő belőlem újabb kérdések, gondolatok, kérlek, nézd el nekem!
    Azt hiszem nincs olyan ember, aki a hazugságba kényszerülés kellemetlenségét ne élné át.
    De: a felismerés nem mindig jön magától. Honnan tudhatja meg valaki, hogy asztalfiók alkotásai fércművek, ha ezt soha senki nem mondja meg neki, nevezetesen a leírthoz hasonló helyzetek miatt, mások általi elfogultságból, vagy egyszerűen érdektelenségből? Ha vannak is fenntartásai, a vissza(nem)jelzések alapján azt hiszi, minden rendben velük. És egy idő után nem érti, miért történik az, ami történik. (Egyébként valóban jó kérdés, hogy kinek kötelessége az őszinte bírálat, és ki tekinthető hiteles bírálónak, illetve keresi-e valaki ennek a lehetőségét. Az általad leírt szituációban meglátásod szerint nem volt ilyen.)
    Való igaz, hogy az írásban ( mint minden más alkotásban, legyen az zene, irodalom vagy képzőművészet) valamilyen szinten benne van az ember jelleme. De ez csak egy szelete az egész egyénnek, és nem is biztos, hogy állandó tényezője. Ugyanakkor azt is aláírom, hogy egy feltoluló taszító érzés ellen nehéz bármit is tenni.
    Az egyik fél észre sem vett tapintatlansága, melynek következménye a másik hazugságba kényszerítése, kellemetlen, rossz érzés, de ez elegendő a gyűlölethez?
    És ha igen, nem történhet meg a feloldozás?

  4. Fülöp says:

    Kedves Csatangoloo!

    Először is, egész életemben alkottam valamit, és azt látom, hogy vannak emberek, akiknek az alkotás az életéhez tartozik, ezért folyton a tökéletességet hajszolják, és folyton magukat kritizálják. Vannak azután azok, akiknek az alkotás inkább hobbi, szórakozás. Ez utóbbiakra jellemző egyfajta kritikátlan viszonyulás a saját műveikhez………………engem, aki megküzd az alkotás minden kínjával, és elégedettséget csak ritkán érez, ez a könnyed nemtörődömség és felszínes hozzáállás szinte botrány……….

    Másodszor, egy részben kitalált történetnek egy lehetséges verzióját írtam le. Természetesen történhetett volna másként is. Például nem taszít a saját hazugságom, nem távolít el a lány lelkülete, vagy tetszik a vers………..mégis így történt, és ennek bizonyára oka van. Egy rövidke írásban, amellyel mondani akarok valamit, nem tudok egy egész folyamatot érzékeltetni. Természetes, hogy önmagában egy vers, és az abban feltárulkozó lélek nem taszíthat el, ha nincs más negatív élmény…………..

    Harmadszor. Elfogadható prózát ezerszer könnyebb írni, mint akárcsak egy középszerű versikét. A vers nagyon kényes műfaj, és könnyű belebukni………….

    Ami pedig annak megítélését illeti, hogy egy mű (vers) jó-e vagy sem: megfelelő olvasottsággal, ízléssel és műveltséggel szakértő segítsége nélkül is kiütközik, hogy egy vers pocsék-e…………..ebben pedig a környezet “hazudozása” édeskeveset számít………..

  5. csatangoloo says:

    Kedves Fülöp!
    Mintha neheztelést éreznék ki soraid közül, pedig nem volt szándékom megbántani, ha mégis ez történt, elnézésedet kérem.
    Természetesen tudom, hogy egy részben kitalált történetet írtál, ezt világosan megfogalmaztad, nem is igen képzeltelek a történet mögé. Azzal is tisztában vagyok, hogy egy rövidke írásban nem lehet egy egész folyamatot érzékeltetni. Tulajdonképpen nem történt más, mint a sorokat olvasva, továbbfűzve, ellódult a képzeletem, kérdéseim keletkeztek, arra gondolatok, jó néhány magamra vonatkozólag, amiket csupán leírtam. Interaktivitást kezdeményeztem, de ezek szerint hiba volt, félresiklott.
    A harmadik pontoddal egyetértek. Így igaz, sosem vitattam.
    A hiteles bíráló alatt nem feltétlen szakértőt értettem, hanem éppen azt, amit írtál, ugyanakkor aki alkot akár csak hobby szinten is, annak keresnie kell a bírálási lehetőségeket, de legalábbis nem elzárkózni előle, úgy érzem e fölött a mondatom fölött elsikkadtál.
    És most ez írástól függetlenül hadd szóljak a hobby szintem alkotókért annyit, hogy közöttük is akadnak olyanok, akik nem viszonyulnak kritikátlanul a dolgaikhoz, és megpróbálják önmagukat nem túlértékelve a megfelelő helyre sorolni és csiszolni, javítani munkáikat.
    Szép estét, jó alkotómunkát kívánok Neked! …….:-)))

  6. Fülöp says:

    Kedves Csatangoloo!

    Nem kell elnézést kérned, hiszen nem tettél mást, mint véleményt, kérdést fogalmaztál meg……………a hiba az én készülékemben volt. A történet számomra ugyanis egy fájó tapasztalat jelképe, tehát emberileg érintett vagyok – ezért türelmetlenné tett az, amikor más irányba akartad elvinni, és más lehetőségeket akartál felvillantani. Úgy éreztem, mintha a beszélgetés a “mi lett volna ha” irányba haladna, ezáltal a konkrét történéstől vinne el………….

    Valóban nem lehet így leegyszerűsíteni, hogy vannak az alkotók és a hobbi alkotók, és ez utóbbiak kritikátlanok. Valójában nem is itt húzódik a határ. Inkább azt mondanám, hogy vannak, akiknek az alkotás nem csak öröm, hanem szenvedés és küzdelem is – és vannak, akiknek könnyed alkalmi tevékenység. Ez utóbbiak is alkothatnak szépet, jót, csak az előbbieket iritálják, akiket zavar, hogy ahol ők nehézséget, mélységet és örvényt látnak, ott a másik csupán kirándulgat…………….ez a konfliktus természetes a két embertípus között…………:))


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Üzenj a blogger(ek)nek!

Üzenj a kazánháznak!

Blog RSS

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!