Elmélkedés a csodáról

2009 október 13. | Szerző: |


Mint a legtöbb hittel-természetfelettivel kapcsolatos fogalomhoz, ehhez is sok tévedés, előítélet kapcsolódik, felvilágosult körökben pedig illik lenézően beszélni róla……. Megpróbálok hát néhány tévedést helyretenni.


Leggyakrabban azt hiszik (az ellenzői), hogy a csoda megszakítja a természet rendjét, felülírja a törvényeket. Ebből kiindulva ami természetes folyamattal magyarázható, azt nem tartják csodának, és mivel természetellenes jelenséget nem tapasztalnak, a csoda létének kérdését le is zárják a maguk számára.


Ez a (téves) logika tipikus esete annak, amikor valaki nem egy fogalom tényleges jelentése ellen küzd, hanem a saját maga kialakította képzetekkel viaskodik. Az elfogulatlanság azt jelentené, hogy először tisztába jövök egy fogalom jelentésével, majd a tényleges jelentéshez alakítom ki a viszonyt.


Teljesen téves elképzelés azt hinni, hogy ha valaki természetes és köznapi módon gyógyul meg a rákból, vagy (a példa kedvéért) isteni kegyelem folytán, az orvosi szempontból különbözőképpen valósul meg. A csodálatos gyógyulás is természetes folyamatok révén történik, tehát a tudomány legjobb esetben is csak annyit diagnosztizálhat, hogy egy gyógyulás szokatlanul gyorsan, vagy minden valószínűség ellenére ment végbe – a csodának azonban nem előfeltétele sem a gyorsaság, sem a valószerűtlenség.


A csoda nem lefolyásában, hanem kiváltó okában különbözik a nem csodától.


A fentiekből következően az is elhibázott elvárás, hogy a csoda objektív igazolást nyerjen. A csoda ugyanis szubjektív tapasztalás, a hit visszaigazolása. A hívő – aki mivel hívő, természetfeletti hatalmat tételez, tehát betegség esetén is hozzá imádkozik – a gyógyulását akkor is csodának és kegyelemnek tarthatja (jogosan), ha nem volt benne semmi rendkívüli. Ugyanis a hit révén a saját életét és halálát sem esetleges és önkényes dolognak tartja, hanem egy fensőbb hatalom akaratának.


A csoda léte és tapasztalása tehát hitből fakad, és lényegében lelki esemény, amely elválaszthatatlanul kapcsolódik a fizikai sík történéseihez. Az orvos ugyan beszélhet immunrendszerről, önszuggesztióról, ismeretlen mechanizmusokról, de a kiváltó okot, tehát hogy volt-e szellemi erő a folyamat kezdetén, soha nem fogja tettenérni (Isten nem hagy ujjlenyomatot). Az (orvos)tudomány ezért nem képes a csodát sem cáfolni, sem igazolni.


A csoda, ha objektív esemény lenne, akkor sem lenne vizsgálható tudományosan, mivel nem ismételhető meg tetszőlegesen laboratóriumi körülmények között, nem lehet előrejelezni, nem lehet megrendelni. Tehát amire a tudomány képes lehet, az utólagos vizsgálódás, semmilyen eredményre nem vezethet, mivel már leszögeztük, hogy a csodálatos gyógyulás is természetes módon megy végbe.


Valójában a “hitetlenek” kapaszkodása az “objektíve” és “racionálisan” igazolható tényekbe nem abból fakad, hogy tudásukat biztos és kétségbevonhatatlan alapra akarják helyezni, hanem abból, hogy a csoda (és a természetfeletti) lehetőségét teljesen ki akarják zárni. Nem az a baj azonban, hogy nem hisznek valamiben – hanem az, hogy elutasításukat ojbektívnek és racionálisnak akarják beállítani, holott nem az. Ez is csak mítosz……..


A tudomány fejlődésével párhuzamosan nem azért csökkent (valójában nem csökkent) a csodák száma, mert a tudás gyarapodásával amit korábban csodának véltek, isteni cselekvésnek, azt mára meg tudják magyarázni (lényegében csak látszólagos, hogy meg tudják magyarázni), hanem mert a racionalizmus a csodára és csodálkozásra (a kettő összetartozik) való nyitottságot felszámolta, és a hitet felesleges óvatosságra kényszerítette.   


(folyt. köv………..talán………)

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Bodza says:

    Úgy gondolom, az ember vágyik a miértekre és a hogyanokra. Ezt nem tartom rossz dolognak. Átgondolni és megpróbálni felfogni ésszel. A megfogalmazhatatlan és váratlan, megmagyarázhatatlan jó dolog definiálható csodaként, mindezekhez a fogalmakhoz a rossz szó kapcsolódását hívhatjuk átoknak. A csoda szó kapcsolata más szóval, pl: csodaszer, már negatív érzetet kelt, talán azért, mert a kezdeti megmagyarázhatatlanról fellibben a fátyol.
    Van itt még egy kérdés…lehet-e a csodát várni, vagy maga a csoda bekövetkezésének szükséges velejárója a váratlan bekövetkezés???
    Hát, az nem csoda, hogy az ember ezekbe gondolatokba belegabalyodik:)))
    Csodás napokat:)

  2. csatangoloo says:

    Kedves Fülöp!
    Jó érzéssel tölt el, hogy megírtad ezen elmélkedésedet, igazoltnak érzem általa a gondolataimat a csendes csodákról. Meg arról, hogy hányszor, de hányszor nem vesszük észre, hogy az Úr a szükséges időben mindig elküldi hozzánk a megfelelő embert….
    Várnám a folytatást.
    :-)))
    Szép jóéjt!

  3. Fülöp says:

    Kedves Bodza!

    Nem csupán lehet, de kell is várni a csodát. Ha nem is konrkétan, de a csodára-csodálkozásra fogékonyan. Ezzel a nyitott várakozással lehet észrevenni. Amúgy csak elmegy mellette az ember……..:))


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Üzenj a blogger(ek)nek!

Üzenj a kazánháznak!

Blog RSS

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!